FULL PROGRAM
Search
Thursday 17 Friday 18 Saturday 19

Simultaneous translation       Session in Spanish       Session in English

C: Conference     S: Symposium     AS: Applied session     FF: Face-to-face     EP: Expert Panel     ME: Meeting with the expert     CE: Ceremony

Friday, 18 November 2016
  Auditorium WIN Room Room 1 Room 2 Room 3
09:00 - 10:00
10:00 - 11:00
11:00 - 11:30
11:30 - 12:30
12:30 - 13:30
13:30 - 15:00
BREAK
15:00 - 16:00
16:00 - 17:00
17:00 - 17:15
BREAK
17:15 - 18:15
18:15 - 19:15
21:30 - 23:55
Congress Dinner
S12 - Promoting resilient development for youth in poverty: implications for refocusing health promotion and clinical interventions
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 09:00-10:00  Chair: Patrick Tolan University of Virginia United States C045. Long term effects of a school transition family support program for inner-city children Tolan, P. H C046. Explaining the pattern of conduct problems observed in african american boys: the role of stress and premature development Barbarin, O. A C047. Promoting resilience development among african american youth through family-based preventive interventions McBride, V. M C048. Racial identity can moderate racism experiences in adolescents Neblett, E. W
S13 - Family and psychological adjustment in children and adolescents: Relevant variables of the structure and family dynamics
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 09:00-10:00  Chair: Miguel Ángel Carrasco National Distance Education University Spain C049. Dependencia emocional en los hijos: relaciones con su ajuste psicológico y la aceptación parental percibida González-Calderón, M. J.; Suárez, J. C.; Carrasco, M. A C050. Efectos moderadores del sexo y la edad de los hijos en el valor predictivo e incremental de la cualidad afectiva parental sobre el ajuste psicológico de los hijos Izquierdo-Sotorrío, E.; Holgado-Tello, F. P.; Carrasco, M. A C051. Reacciones de apego en niños ante situaciones estresantes evocadas: diferencias según el carácter general, clínico o de riesgo social Moya, J.; Sierra, P.; Carrasco, M. A C052. Relación entre los problemas familiares percibidos y la presencia de problemas emocionales y conductuales: datos del sena, sistema de evaluación de niños y adolescentes Sánchez-Sánchez, F.; Fernández-Pinto, I.; Santamaría, P.; Carrasco, M. A.; del Barrio, V
S33 - Current perspectives on children's and adolescents' anxiety
Friday, November 18, 2016, Room 1, 09:00-10:00  C128. Dynamical trajectories of adolescent anxious symptomatology: the influence of temperament De la Torre-Luque, A.; Balle, M.; Fiol-Veny, A.; Bornas, X C129. The variability and complexity of heart rate can be predicted by temperament in girls but not in boys Fiol-Veny, A.; Bornas, X.; De la Torre-Luque, A.; Balle, M.; Llabrés, J C130. The impact of family functioning on adolescents’ psychopathology: a mixed-design approach comparing clinical and non-clinical sample Demetriou, C.; Essau, C. A C131. Trait anxiety and anxiety sensitivity in children: are there the same or different constructs? Fernández-Valdés, J.; Gavino, A.; Godoy, A
S46 - Promoción de la salud sexual
Friday, November 18, 2016, Room 2, 09:00-10:00  Comunicación sexual de padres y su relación con la conducta sexual en adolescentes en conflicto con la ley Sánchez, R.; Enríquez, D Estrategias de negociación para usar condón en hombres que tienen sexo con hombres Sánchez, R.; Enríquez, D.; Rosales, R.; Gómez, F Características del sexo casual en jóvenes universitarios españoles Castro, A.; Correa, A.B.; Barrada, J.R.; Ruiz-Gómez, P Cibersexo: prevalencia y perfil del consumidor de sexo online entre los jóvenes españoles Castro, A.; Ruiz-Gómez, P.; Barrada, J.R.; Correa, A.B
S47 - Problemas internalizantes y externalizantes en la adolescencia
Friday, November 18, 2016, Room 3, 09:00-10:00  La familia colombiana actual y su relación con problemas internalizados y externalizados en los adolescentes Avila Navarrete, V. C.; Moreno Carmona, N. D.; Bedoya Paul, J.; Lopera, W Talla baja en la adolescencia: autoestima y problemas emocionales y de conducta Lacomba-Trejo, L.; Casaña-Granell, S.; Jiménez-Rodríguez, T.; Pérez-Marín, M Análisis de la asociación entre los eventos vitales estresantes proximales y la manifestación de psicopatología internalizante y externalizante durante la adolescencia: un estudio metaanítico Moya-Higueras, J.; Marqués-Feixa, L.; Mezquita, L.; Fañanás, L.; March J Conductas internalizantes y externalizantes en adolescentes Alarcón, D.; Bárrig, P
C05 - Evidence-based prevention of bullying and cyberbullying with the KiVa antibullying program
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 10:00-11:00  Evidence-based prevention of bullying and cyberbullying with the KiVa antibullying program Christina Salmivalli University of Turku. Finland.
S14 - Intervent to prevent: strategies for action in children and adolescents clinical problems
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 10:00-11:00  Chair: Carmen Maganto University of the Basque Country Spain C053. Intervención en educación emocional con adolescentes para la mejora de la convivencia Montoya-Castilla, I.; González, R.; Mónaco, E.; Ordóñez, A C054. Prevención de problemas interiorizados en el seno de la familia Del Barrio, V.; Carrasco, M. A C055. ¿dónde se sitúan las necesidades de intervenir en el ámbito emocional?: el rol de la autoeficacia en la adolescencia Malonda, E.; Llorca, A C056. Estrategias preventivas sobre el uso desadaptativo de las redes sociales e internet: learning to improve Peris, M.; Maganto, C.; Maganto, J. M
S15 - Risk factors for behavioral problems in child population: Executive functions and precursors of adult psychopathy
Friday, November 18, 2016, Room 1, 10:00-11:00  Chair: Maria Claustre Jane Autonomous University of Barcelona Spain Chair: Alberto Bonillo Spain C057. The role of psychopathic traits and executive function in oppositional defiant disorder Monguillot, M.; Bonillo, A.; Molinuevo, B.; Jané, M. C.; Torrubia, R. A C058. The role of psychopathic traits and attention deficit hyperactivity disorder symptoms in oppositional defiant disorder Torrubia, R.; Molinuevo, B C059. The role of fearlessness, attention deficit hyperactivity disorder symptoms, and executive functions in oppositional defiant disorder Molinuevo, B.; Torrubia, R C273. The role of executive function on externalizing behaviors on preschool children Cruz, Y.; Monguillot, M
S48 - Abuso y maltrato infantil
Friday, November 18, 2016, Room 2, 10:00-11:00  Factores de protección y de riesgo en el abuso sexual infantil online Rama Víctor, D.; Martín-Vivar, M.; Serrano Drozdowskyj, E.; Chiclana Actis, C Trauma y resiliencia en adolescentes en conflicto con la ley De La Rosa Gómez, A.; Pérez Reyes, E.; Ramírez Rivera, K. I.; Rueda Trejo, A Presentación de un caso de abuso sexual en niña de 7 años Miranda, J.K
S49 - Research on Autism and ADHD
Friday, November 18, 2016, Room 3, 10:00-11:00  Parental perceptions of the social skills of their children with high-functioning autism spectrum disorders Kalyva, E.; Tsakiris, V The interplay of sensory processing and repetitive behaviors in children with autism spectrum disorder and children with down syndrome Tchintcharauli, T.; Chargazia, M.; Mindorashvili, S.; Talakhadze, K Autism spectrum conditions in a normal turkish adolescent sample: the prevalence and associated features Akoğuz Gökçehan, Dereboy Çiğdem, Şafak-Öztürk Cennet, Şakiroğlu Mehmet Using the expected utility theory to study risk taking in ADHD Pollak, Y
PAUSA - BREAK
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 11:00-11:30 
EP - Expert Panel - ASD innovative therapies
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 11:30-12:30  Addressing sexuality in adolescents with high functioning autism spectrum disorder Rosa Calvo Denver Method for Children with autism spectrum disorder Patricia Romarís Robot applications in the social and emotional development of children with ASD Jordi Albó-Canals
S16 - Epidemiology of neurodevelopmental disorders in Spain
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 11:30-12:30  Chair: Josefa Canals Rovira i Virgili University Spain C060. Air pollution, environmental chemicals, and brain development Guxens, M C061. Genetic influence on the development of autism spectrum disorders Arranz, M. J C062. Epidemiology of autism spectrum disorders in preschool and school-aged children Hernández, C.; Voltas, N.; Vera, M.; Arija, V.; Canals, J C063. Epidemiology of attention deficit hiperactivity disorder in catalan school children Morales, P.; Hernández, C.; Voltas, N.; Domènech, E.; Vera M.; Arija, V
S17 - Emotional and cognitive assessment using graphic techniques
Friday, November 18, 2016, Room 1, 11:30-12:30  Chair: Montserrat Peris Hernández Basque Country University Spain C064. Aspectos evolutivos del grafismo en la infancia González, R.; Montoya, I.; Ordoñez, A C065. La incidencia de la inteligencia en la evaluación cognitiva de la figura humana Arozena, S.; Peris, M C066. Criterios diferenciales entre evaluación cognitiva y emocional en el dibujo de la figura humana: casos clínicos Peris, M.; Maganto, C C067. Indicadores psicopatológicos para evaluar preocupaciones depresivas, obsesivas y confusionales Maganto, C.; Peris, M.; Maganto, J. M
S50 - Relaciones de apego en el desarrollo
Friday, November 18, 2016, Room 2, 11:30-12:30  Estrés prenatal y su relación con el desarrollo psicológico infantil Fulgencio Juárez, M.; Rivera Heredia, M.E.; Colunga Rodríguez, C.; Villaseñor Cabrera T.J.; Oropeza Tena, R Detección de alteraciones en la interacción cuidador-niño en la vigilancia del desarrollo Rivera González, R.; Figueroa Olea, M.; Sánchez, C.; Zapoteco Nava, J.; Villanueva Romero, Y.; Soler Limon, K.; Soto Villaseñor, F.; Mandujano Valdés, M Interacción madre-hijo, estimulación en el hogar y depresión materna como factores asociados al desarrollo del niño con riesgo de daño neurológico Muñoz-Ledo Rábano, P.; Hernández Chale, K.; Sánchez, C.; Figueroa Olea, M.; Morales Ramírez, A.; Soto Villaseñor, F.; Manducando Valdés, M.; Soler Limón, K Factores asociados a la calidad de vida en niños de los colegios de San Juan de Lurichango Alarcón, D
S51 - Predictors of risky behaviours in adolescence
Friday, November 18, 2016, Room 3, 11:30-12:30  Emotional - behavioral functioning in adolescents with risky behaviours Erriu, M Parental relationships and stressful life events as predicting factors for non suicidal self injury Kotsopolou, A.; Melis, A Non suicidal self injury behavior for adolescents: predictor factors and beliefs Kotsopoulou, A.; Karasarlidouc, C
AS01 - New practices in the treatment of sleep disorders in children and adolescents
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 12:30-13:30  Retraso de fase de sueño en adolescentes, ¿Cómo se diagnostica? Eduard Estivill Estivill Sleep Clinic. Spain. Técnias de extinción en el tratamiento del insomnio infantil Francesc Segarra Somnólogo Clínica del Sueño Estivill, Instituto Universitario Quirón Dexeus y Hospital General de Catalunya Barcelona El mal dormir de los adolescentes. Regulación de horarios Javier Albares Neurofisiólogo. Somnólogo Responsable Médico de la Clínica del Sueño Estivill, Instituto Universitario Dexeus, Quirón Salud Barcelona ¿Cómo se habla con un adolescente? Montse Domenech Directora Punt Psicologia Barcelona
S18 - Sexuality in children, adolescents and youth
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 12:30-13:30  Chair: Rafael Ballester Jaume I University Spain C068. The phenomenon of sexting in teenagers: some dimensions of the problema Gil-Llario, M. D.; Ruiz-Palomino, E.; Ballester-Arnal, R.; Giménez-García, C.; Salmerón-Sánchez, P C069. Differences between adult and adolescent cybersex consumption: motivations and contents Castro-Calvo, J.; Ballester-Arnal, R.; Gil-Llario, M. D.; Ruiz-Palomino, E C070. The impact of geolocation applications on sexual behavior of young men who have sex with men Morell-Mengual, V.; Ballester-Arnal, R.; Castro-Calvo, J.; Gil-Juliá, B C071. New spaces for advertising sexual services: young male sex workers and the internet Ballester-Arnal, R.; Gil-Llario, M. D.; Morell-Mengual, V.; Salmerón-Sánchez, P
S19 - Emotional education at schools
Friday, November 18, 2016, Room 1, 12:30-13:30  Chair: Remedios González University of Valencia Spain C072. Programa de educación emocional para adolescentes: qué dicen los adolescentes que han aprendido Montoya-Castilla, I,; Escartí, A.; Postigo, S.; Schoeps, K C073. Programas de alumno mediador para la prevención del acoso escolar: análisis de su eficacia y del tiempo de implementación Villanueva, L.; Usó, I.; Górriz, A. B C074. Programa de educación emocional para profesores: experimentar para transmitir Schoeps, K.; Mónaco, E.; Cotolí, A.; Montoya-Castilla, I C075. La expresión gráfica como medio de educación emocional Maganto, C.; Garaigordobil, M.; Peris, M
S52 - Miscelaneo I
Friday, November 18, 2016, Room 2, 12:30-13:30  Creencias y vínculo en el acompañamiento postadaptación Zapata, N Evolución y cobertura terapéutica empleada en niños con problemas emocionales y conductuales en acogimiento residencial González-Garcia, C.; Bravo, A.; Del Valle, J.F El efecto del nivel educativo de los padres en la evaluación de la aptitud cognitiva Hernández, A.; Vallar, F.; Aguilar, C.; Paradell, E.; Charles-Vannier, L.; Muñoz, M.; Weiss, L Intervención en el medio natural de aprendizaje: una educación inclusiva desde la exclusividad Ferreiro Sáez, M. P
S53 - Externalizing problems
Friday, November 18, 2016, Room 3, 12:30-13:30  The effect of organized violence on the mental health of young syrian refugees in Turkey Eruyar, S.; Vostanis, P Preventing externalising disorders and symptoms in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of universal, selective, and indicated prevention Stockings, E.; Gibson, G.; Scott, J.; Patton, G.; Degenhardt, L Neet adolescents grown up: eight-year longitudinal follow-up of mental health from adolescence to early adulthood Gutiérrez-García R. A.; Benjet C; Méndez-Ríos E.; Medina-Mora M. E Preparing child for adoption: a program illustrated by a clinical case Ramos Silva, S.; Rangel Henriques, M.; Domingues, M.; Neves Teixeira, D
S20 - Connections across the generations: Trauma and corrective scripts in families
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 15:00-16:00  Chair: Arlene Vetere Vid Specialized University Norway Chair: Rudi Dallas Plymouth University United Kingdom C076. ‘The road to hell is paved with good intentions’: corrective scripts, trauma and the development of problems *saint bernard of clairvaux Dallos, R C077. Trans-generational patterns of trauma and loss in families with a child with a diagnosis of autism: developing a programme of systemic /attachment based intervention McKenzie, R.; Dallos, R C078. Systemic approaches to working therapeutically with trauma in children and their families Vetere, A C079. Deconstructing dominant narratives in adoption and foster care? A discursive and thematic analysis of therapeutic conversations and visual relational maps Fellin, L
S21 - Child and adolescent assessment: the need for an ecological perspective
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 15:00-16:00  Chair: Tatiana Homem University of Coimbra Portugal C080. Attachment to parents and peers among children and adolescents: psychometric studies of the portuguese version of the people in my life scale Canavarro, M. C C081. The psychometric properties of the portuguese version of the strengths and difficulties questionnaire (parent version) Lamela, D.; Jongenelen, I C082. Mothers and fathers perceptions on preschoolers behavior problems: do they view them in the same way? Homem, T.; Seabra-Santos, M. J.; Gaspar, M. F.; Azevedo, A.; Major, S C083. Emotional regulation processes in parenting: link between parents and adolescents Gouveia, M. J.: Canavarro, M. C.; Moreira, H
S32 - Virtual reality applications and new technologies in psychological disorders in childhood and adolescence
Friday, November 18, 2016, Room 1, 15:00-16:00  Chair: Inmaculada Gómez Becerra Almeria University Spain C124. El uso de la realidad virtual en psicología clínica y de la salud García Palacios, A.; Botella, C. N C125. Academia espacial: una intervención psicológica para niños y adolescentes hospitalizados a través de realidad virtual y telepsicología Flujas, J. M.; Ruíz, D. C.; Gómez, I. B.; Martínez de Salazar, A. A.; Segura, A. R.; Vázquez, M. A.; Hernández, S.; López Soler, C C126. El mundo de EMMA en el tratamiento de la sintomatología depresiva en menores expuestos a violencia intrafamiliar Alcántara, M. L.; López-Soler, C.; Prieto, M.; Castro, M.; Martínez, A.; Fernández, V C127. Videogame therapy for emotional regulation in impulse related disorders Mallorquí, N.; Jiménez-Murcia, S.; Fernández-Aranda, F. E
S54 - Miscelaneo II
Friday, November 18, 2016, Room 2, 15:00-16:00  Afrontando la victimización entre iguales: el efecto del género y el status migratorio. Un estudio comunitario Vanneste-Morales, S.; Kirchner, T.; Forns, M.; Magallón-Neri, E Efectos traumáticos de las violencias en el psiquismo infantil y su impacto sobre el analista Berti, M.S.; Amatiello, N.; Flores, V.; Palma, N.; Pérez Gianguzzo, C Nuevas formas del síntoma en la infancia Salas, M.; Cohen Imach, S Emotional and social skills and academic performance: a triadic model for intervention in learning disabilities Alves, D.; Sousa, M.; Henriques, M.; Lemos, M
S55 - Advances on adolescent depression and bereavement
Friday, November 18, 2016, Room 3, 15:00-16:00  Mother-adolescent conflict as a predictor of maternal and adolescent depressive symptoms: comparing spanish and latino dyads Calderón López, S.; Bámaca Colbert, M.; Fredman, S.; Le, Y Switch programme to improve long-term mental health for bereaved children and young people experiencing school difficulties or at risk of offending Selioti, K.; Richardson, S Prenatal, perinatal and postnatal variables related to infant morning cortisol levels at 12 months Hernández Martínez, C.; Voltas, N.; Arija, V.; Bedmar, C.; Jardí, C.; Canals, J Inspiring transformational interventions: young people's views of bevearement support groups usefulness and benefits Selioti, K.; Richardson, S
S22 - Implications for Psychoeducation to Reduce HIV/STI Risk among Adolescents
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 16:00-17:00  Chair: Bridgette Brawner University of Pensilvania United States C084. Emotion regulation as an hiv/sti prevention strategy for black youth with mental illnesses Brawner, B. M C085. Early sexual debut: how can we intervene? Rodgers, C. R. R C086. “It may help start a conversation”: perspectives of communication with fathers and its influence on sexual attitudes, belifes, and knowledge among african american sons Baker, J. L C087. Sexual socialization and sexual risk in african american adolescents: what about the role of sexual selfconcept? Fletcher, K. D.; Ward, L. M.; Thomas, K
S23 - Borderline personality disorder: treatments and associated variables
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 16:00-17:00  Chair: Ana Isabel Rosa Alcázar University of Murcia Spain C088. Ira estado-rasgo en una muestra de pacientes con trastorno límite de la personalidad jóvenes Ruiz-García, B. M.; Rosa-Alcázar, A. I.; Rosa-Alcázar, E C089. ¿Existe diferente comorbilidad entre pacientes jóvenes con trastorno límite de la personalidad de distintas étnias? Rosa-Alcázar, E.; Ibáñez-Guardiola, C.; Rosa-Alcázar, A. I.; Ruiz García, B. M C090. Eficacia de la terapia psicológica en el trastorno límite de la personalidad Iniesta-Sepúlveda, M.; Rosa-Alcázar, A. I.; Olivares-Olivares, P.; Parada-Navas, J. L.; Rosa-Alcázar, E.; Rosa-Alcázar, A C091. Tratamiento del control del ritmo sueño-vigilia en un adolescente con trastorno límite de la personalidad Olivares-Olivares, P. J.; Iniesta-Sepúlveda, M.; RosaAlcázar, A
S24 - ICT tools for psychological intervention with children and adolescents
Friday, November 18, 2016, Room 1, 16:00-17:00  Chair: Noemi Guillamón Catalunya Open University Spain C092. Adolescentes en red: ¿cómo quieren que sea un recurso online de salud? Guillamón, N.; Martínez, M.; Hernández, E.; Alarcón, I.; Cervera, C C093. Creación de un consultorio online para el abordaje de las necesidades de información y asesoramiento en temas de salud socioemocional y sexual de los adolescentes Aulet, E.; Angel, H.; Busta, M.; Crespi, E.; Galé, H.; Ouali, A.; Portabell, C.; Sala, L C094. Gestion@. Programa psicoeducativo en línea para niños con elevada sensibilidad a la ansiedad Martínez, M C095. Desarollo y aplicación de una intervención psicosocial online para niños con dolor abdominal recurrente y sus padres Boixadós, M.; Hernández, E.; Beneitez, I.; Aulet, E.; Huguet. A.; McGrath, P
S56 - Intervenciones familiares
Friday, November 18, 2016, Room 2, 16:00-17:00  Entre el adolescente y la familia; el trabajo grupal multifamiliar Portillo Santamaría, M.; Blasco Claros, L.; Garcia Mari, M. E.; Beltrán Beltrán, M.; Juárez, D. V.; Sanz, J.; Carimati, R.; Andreu Pascual, M.; Císcar Pons, S.; Orero, A Análisis de la eficacia de un programa de intervención en postdivorcio (Egokitzen). Impacto en progenitores participantes y en sus hijos/as Merino, L.; Martínez-Pampliega A.; Corral, S.; Cormenazana, S.; Iriarte, L Una década del programa de competencia familiar en España. El ejemplo de un programa basado en la evidencia Ballester, L.; Orte, C.; Vives, M.; Pozo, R.; Valero, M.; Oliver, P.L.; Mascaró, A Programa PSEF. (Psicoeducación emocional familiar) Berzosa Grande, M.P
S57 - The new positive Cognitive-Behavioral Therapy Approach
Friday, November 18, 2016, Room 3, 16:00-17:00  The role of psychological well-being for perception of traumatic life events by students Troshikhina, E Family factors of life satisfaction in Iranian adolescents: a qualitative research Anari, A.; Mazaheri, M.A.; Tahmassian, K.; Cheon, H.; Shokoufefard, S Adolescent's capacity to be mindful, not mind full Tan, L Psychological well-being and life planning characteristics in youth. Manukyan, V
C06 - The epidemiology of childhood and adolescent anxiety disorders: Implications for prevention and early intervention
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 17:15-18:15  The epidemiology of childhood and adolescent anxiety disorders: Implications for prevention and early intervention Katja Beesdo-Baum H.U. Wittchen. Germany.
S25 - Using social networks and the Internet in adolescence: contributions and challenges for research
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 17:15-18:15  Chair: Paulo Dias Portuguese Catholic University Portugal C104. Influencia de las redes sociales en el comportamiento social García del Castillo, J. A.; Dias, P. C.; García del Castillo López, A.; López-Sánchez, C.; Ramos, I.; Rosser, A C105. Uso de la apps y las rrss entre los menores: hábitos y tendencias de consumo López-Sánchez, C.; Ramos, I.; Quiles, M. C.; García del Castillo-López, A.; Dias, P. C.; García del Castillo, J. A.; Rosser, A C106. Uso abusivo de internet y desregulación emocional: un estudio con adolescentes portugueses Dias, P. C.; García del Castillo, J. A.; García del CastilloLópez, A.; López-Sánchez, C.; Ramos, I.; Rosser, A C107. Ciberacoso en la juventud: una nueva forma de ejercer la violencia a través de las redes sociales Rosser, A.; Suriá, R.; López-Sánchez, C.; Ramos, I.; García del Castillo, J. A.; Dias, P. C.; García del Castillo-López, A
S26 - Social determinants of child health
Friday, November 18, 2016, Room 1, 17:15-18:15  Chair: Jose Manuel Peixoto Caldas University of Sao Paulo Portugal C100. Ludicity and school learning: children’s rights, social fractures and inequalities in pediatric oncology regarding access to integral health Moreira de Almeida, L,: Caldas, J. P C101. Reflecting about the human development, child health and citizenship of children in a pediatric oncology hospital Sousa, R. R.; Caldas, J. P C102. Depressive symptoms in adolescents: a study in public school in fortaleza, ceará, brazil Gomes, G. C.; Catrib, A. M. F.; Caldas, J. P C103. Gender, race and adolescent: violence and overcoming histories by teenagers northeastern Brilhante, A. V. M.; Catrib, A. M. F
S58 - Miscelaneo III
Friday, November 18, 2016, Room 2, 17:15-18:15  Caso único de niño de 9 años con teleterapia González-Peña, P La motivación y la entrevista motivacional como fundamental en el tratamiento del adolescente con patología dual Portillo Santamaría, M.; Yañez, N.; Navas, F.; Vilar López, R Ajuste a enfermedad en diabetes mellitus tipo I pediátrica: relación entre los marcadores biológicos y psicológicos Lacomba-Trejo, L.; Casaña-Granell, S.; Jiménez-Rodríguez, T.; Pérez-Marín, M Terapia asistida con perros para la disminución de la ansiedad en pacientes oncológicos pediátricos en remisión: estudio de casos Antonín García-Mauriño, P.; Álvarez Segura, M.; Albert Babot, M.; Domènec E.; Amado Luz, L
S59 - Psychology of fostering, adoption and family reintegration
Friday, November 18, 2016, Room 3, 17:15-18:15  Study of self-esteem between orphan and non-orphan adolescents Zia, N.; Arooj, A Resilience, victimization and mental health problems among adolescents in residential care Segura, A.; Pereda, N.; Guilera, G Psychological characteristics of parents in the family context of the adoption and its relationship with child psychological adjustment Oropesa Ruiz, N. F.; León Manso, E.; Palacios González, J The assistance program for youth leaving foster care in Poland Małgorzata, G., Małgorzata, S.
S27 - Utility of objective and implicit measures in child clinical assessment
Friday, November 18, 2016, Auditorium, 18:15-19:15  Chair: Nuria De la Osa Autonomous University of Barcelona Spain C096. Eye vergence modulation in adhd population Esposito, F.; Varela, P.; Morata, I.; Cañete, J.; de la Osa, N.; Ezpeleta, L.; Supèr, H C097. Joint hypermobility syndrome in 9-year-old children from the general population: a strong potential marker for the anxiety phenotype Bulbena, A.; De la Osa, N.; Navarro, B.; Penelo, E.; Ezpeleta, L C098. Measuring the early development of executive attention Conejero, A.; Rueda, M. R C099. The emotion matching task and the puppets procedure, two measures for young children´s emotional abilities Alonso-Alberca, N.; Vergara, A. I
Presentación y firma de libros - Programa PREDEMA (Pirámide)
Friday, November 18, 2016, WIN Room, 18:15-19:15  De la emoción al sentido Inmaculada Montoya Valencia University. Spain. Silvia Postigo Valencia University. Spain. Remedios González University of Valencia Spain
S60 - Inteligencia emocional en la adolescencia
Friday, November 18, 2016, Room 1, 18:15-19:15  Instrumentos de evaluación de la inteligencia emocional en adolescentes Pérez -González, J.C.; Sagasti -Marcos, T.; Piqueras, J.A Alfabetización mediática, inteligencia emocional y problemas relacionados con el peso: un programa preventivo ecológico Espinoza, P.; González, M.L.; Mora, M.; Jordana, O.; Raich, R.M Relaciones entre inteligencia emocional y flexibilidad psicológica en la adolescencia Cobos Sanchez, L.; Flujas Contreras, J.M.; Martínez, S.; Gómez Becerra, I Intervención en flexibilidad psicológica como competencia emocional en adolescentes en un contexto educativo Cobos Sánchez, L.; Flujas Contreras, J.M.; García Díaz, C.; Gómez Becerra, I
S61 - Finalists defense posters
Friday, November 18, 2016, Room 3, 18:15-19:15